Mijn eerste week aan de andere kant van de wereld - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Nanne Wal - WaarBenJij.nu Mijn eerste week aan de andere kant van de wereld - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Nanne Wal - WaarBenJij.nu

Mijn eerste week aan de andere kant van de wereld

Blijf op de hoogte en volg Nanne

22 Juli 2014 | Australië, Melbourne


Welkom op mijn allereerste blog ooit. Of het bloggen iets voor mij is moet ik nog zien, maar het is in ieder geval de moeite waard het eens te proberen. Mijn tijd in Melbourne is nu echt begonnen! Na een paar drukke, chaotische en spannende eerste dagen, zit ik nu rustig te typen in een WiFi cafe waar ik eerst mijn vingers heb opgewarmd aan een warme latte. Als je denkt dat het hier warm is, dan heb je het mis. Terwijl er in Nederland peentjes gezweten worden, slaap ik hier met mijn complete winter oufit incl. sokken aan. Het is hier zo'n 13 graden overdag, wat afkoelt naar ongeveer 5 graden 's nachts. Dit valt dus wel te overleven, maar het jammere is dat ze hier nog nooit van verwarming of dubbelglas gehoord hebben. Afzien dus, maar over een maandje zal het leven er een stuk zonniger uitzien. Ik kijk er naar uit!

Afgezien van het weer heb ik het hier eigenlijk heel erg leuk! Maar laat ik beginnen bij het begin, de aankomst was namelijk pas ECHT afzien. Na een reis van 25 uur (eerst 11 uur naar Hong Kong, een stop van 4 uur en daarna nog 9 uur naar Melbourne) kwam ik om 22:00 lokale tijd samen met een studiegenootje aan. Met een tijdverschil van 8 uur stond een enorme jetlag op ons te wachten, maar eerst moesten we nog maar eens in de stad komen. Met allerhande bussen en taxi’s was ik uiteindelijk 00:00 veilig en wel in mijn verblijf aangekomen. Met mijn intolerantie voor onzekerheid dacht ik dat het een goed idee zou zijn om voor de eerste maand een soort permanent hostel (voor studenten en gestrande backpackers) te boeken. Ik dacht dat ik het niet erg zou vinden om de eerste maand (of zelfs gedurende mijn hele exchange) mijn kamer te delen met 5 andere mensen. Niets is minder waar. Destijds vond ik het hostel echt een pure verschrikking, nu sta ik er anders in. Maargoed, ik kwam aan en iedereen sliep al, dus er zat eigenlijk niets anders op dan ook te gaan slapen. Wat moet je anders. Na een reeks wanhopige whatsapp berichten aan mn moeder en een aardige hoeveelheid melatonine pillen ben ik in slaap gevallen. De volgende dag werd ik wat ongemakkelijk wakker tussen al die mensen die ik niet kende en maakte ik me snel uit de voeten.

De eerste dag (vrijdag) was een regeldagje, ik zocht een van mijn andere studiegenootjes op die hier al een weekje was. Nouja, ze haalde me op heheh. Bij haar thuis ben ik gelijk op kamerjacht gegaan, opzoek naar een plek voor mezelf. Gereageerd op enkele kamers en daarna de stad in gegaan, een Australisch nummer geregeld en een bankrekening geopend. Zowaar kon ik die avond gelijk bij een kamer komen kijken; wat een super leuk huis bleek te zijn met twee leuke Australische meiden. Ik bleek wel aardig wat concurrentie te hebben, maar ik kreeg twee uur later gelijk een smsje dat ik de kamer mocht hebben als ik hem wilde. The Dutch vallen hier zelfs na de slag van het WK wel in de smaak. Ik zat gelijk een stuk beter in mijn vel, alles was binnen een dag weer helemaal op orde. Ik verhuis komende vrijdag. Ik zit nu nog in het hostel en nu ik een paar nachten goed heb geslapen is het hier zo slecht nog niet. Eigenlijk moet ik hier een maand blijven, maar toen ik maar voor een week de huur betaalde was het niet eens zo’n heel groot probleem. De locatie is fantastisch, het is precies tussen de universiteit en het centrum in en het is dichtbij de Queen Victoria Market. Alles is in principe op loopafstand. De Queen Victoria Market is een gigantisch grote en overdekte markt in Melbourne waar je bijna elke dag terecht kan voor goedkoop groente en fruit en allerlei zooi (speelgoed, kleding, souveniers, etc). Het is er een drukke en gezellig boel, veel eettentjes en straatartiesten. Verder doe ik mijn boodschappen in de Aldi. Dit is veruit de goedkoopste supermarkt met aardig wat Nederlandse producten, ik heb de Koopmans poffertjes al gespot.

De afgelopen dagen heb samen met het meisje waarmee ik was aangekomen de toerist uitgehangen. Melbourne is een hele levendige en leuke stad, het centrum is wel VEEL kleiner dan je zou verwachten voor een metropool met 4 miljoen inwoners. Binnen een half uur loop je in een diagonaal van de ene hoek in het CBD naar de andere. Het centrum bestaat uit een mix van victoriaanse bouwstijl en moderne gebouwen. Ook in de suburbs zie je veel victoriaanse huisjes, ze zijn allemaal verschillende met leuke kleuren. De sfeer hier bevalt me heel goed, mensen zijn vriendelijk en behulpzaam. De stad wordt gekenmerkt door de brede wegen, wat het heel ruim maakt. Ik kan helaas maar slecht wennen aan het omgekeerde verkeer. Links, rechts en nog een keer links kijken zit er bij mij teveel ingebakken. Bovendien schrik ik me elke keer kapot als ik een auto zonder bestuurder voorbij zie komen.

Al met al kom ik mijn dagen hier goed door en ben ik heel benieuwd naar de komende tijd. Gisteren heb ik al een eerste introductie gehad op de universiteit, doei vakantie. De universiteit is echt een plaatje, zeker de moeite waard om even te Googlen (University of Melbourne). De campus ligt aan de rand van het CBD en bestaat uit heel veel mooie klassieke sandstone gebouwen, met hier en daar ook moderne gebouwen. De campus is echt gigantisch maar eigenlijk ook heel knus met veel groen en overal pleintjes en weggetjes. Deze week is het nog introductie en oriëntatie, maar volgende week zal ik al aan de slag moeten! Gisteren was er een Welcome Party die om 7 uur(!!!) begon. Wel andere koek dan in Rotterdam. Ik ben inmiddels lid van MUSEX, de vereniging voor exchange studenten en ik ben van plan om een surfclub te joinen. Wieweet wat er deze week nog allemaal voor leuks voorbij gaat komen!

Groetjes thuis

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nanne

Actief sinds 22 Juli 2014
Verslag gelezen: 837
Totaal aantal bezoekers 1728

Voorgaande reizen:

17 Juli 2014 - 11 Januari 2015

Studeren in Melbourne en reizen

Landen bezocht: